dinsdag 21 juni 2011

Wij blijven lachen!



Ik herinner me nog goed: de installatie van de Tweede Kamer. De man die er voor eeuwig als student uitziet, met uitgestoken hand in de Kamer. Gezien de krappe meerderheid van de coalitie zou er veel overleg zijn, zou gestreefd worden naar een breed draagvlak voor het beleid dat zijn kabinet zou ontwikkelen. Dat er bezuinigd moet worden was duidelijk, voor iedereen, voor alle partijen.

Toen was daar een regeerakkoord, van twee partijen en een gedoogakkoord met de partij van meneer Wilders. Meneer Wilders is iemand die zelf vrijwel niets gedoogd, geen hoofddoekjes, geen tegenspraak, die zelf een partij leidt, die zich verre van de democratische principes houdt, die alleen over straat kan met een paar sportschooltypes om zich heen. Is dat trouwens echt nodig, of is het vooral een statement?

Alles maar dan ook alles wat ik tot nu toe heb gezien van deze regering verfoei ik.

Daar gaan we. In willekeurige volgorde….

De verhoging van de snelheid tot 130 km per uur, het wel weer mogen roken (bah!) in sommige horecagelegenheden. De invoering van de animalcops, het niet-afschaffen van de hypotheekaftrek voor heel dure huizen,  het wel doorzetten van de aankoop van de JSF.

Het selectief afwentelen van de bezuinigingen op de allerzwaksten in onze samenleving: de ingrepen in persoonsgebonden budget, Wajong, sociale werkplaatsen, het speciaal onderwijs. Tegelijkertijd: de enorme ingreep in de budgetten van patiëntenbelangenverenigingen, die daardoor hun taken niet meer kunnen uitvoeren (toeval? of het bewust monddood maken van de burger?).

De bezuinigingen op kunst en cultuur. Het invoeren van nog meer marktwerking in zorg en gezondheidszorg. Het aan de gemeenten overlaten of er nog regels zijn wie waar wat mag bouwen. Het toelaten van bouwen in het Groene Hart.

Het niet langer betalen van integratieprogramma’s voor mensen, die wij hier zelf naar toe halen of haalden, om onze rotklussen te doen, en die ‘lekker’  zelf verantwoordelijk worden voor hun integratie. Wat ondankbaar, ook deze mensen hebben ons land helpen opbouwen. Ik ben daar zelf getuige van geweest, toen ik, opgroeiend in zuid-oost Drenthe, de ‘gastarbeiders’ uit voormalig Joegoslavië heb zien aankomen. Zij kwamen werken bij de fabrieken, pakten panties in, en schroefden thermostaten in elkaar. Werk waar wij, bewoners van ons kikkerlandje, ons te goed voor voelden.

En veel van die regels van het kabinet Rutte worden ingevoerd met een rotgang, vaak op grond van het beruchte ‘onderbuikgevoel’ en op grond van selectief gekozen cijfers. Verdedigd met een woordkeuze waar ik echt ziek van word (‘de overheid is geen geluksmachine!’.) En met een logica die niet te volgen is, tenminste niet voor mij, en dat is ontzettend raar want ik ben best goed in logica, al zeg ik het zelf.

Het beleid van dit kabinet lijkt  ‘liberaal’, want VVD, maar is vooral ingegeven door angst, want PVV. Angst voor misbruik, voor buitenlanders. Angst ingefluisterd door de man met het (te) gekke kapsel. Beleid volgens de regels van Jacobse en van Es: ‘Samen voor ons eigen’.

Rendementsdenken, van verwende mensen die denken dat het leven maakbaar is, en als het leven toevallig toch tegen zit, dan heb je daar ‘een eigen verantwoordelijkheid’ in.

Waar het CDA is gebleven met de beroemde ‘normen en waarden’ van Balkenende, mag Joost weten. Nooit gedacht dat ik naar JP zou terugverlangen!

O, lees net in de krant dat het CDA zich zorgen maakt over de effecten van de bezuinigingen op de kinderopvang voor diegenen die meer verdienen van 91000 euro. Lijkt me inderdaad de meest in het  oogspringende probleemgroep!

Zo, nu even de hond uitlaten. Daar moet ik binnenkort trouwens weer hondenbelasting voor gaan betalen. Ook dat nog!

Bram met leenhondje Bobby: zo'n lachbui is onbetaalbaar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten