dinsdag 30 november 2010

Blije Kaart!

Bram zit aan tafel. Met de nieuwe medicatie gaat het hem stukken beter, maar zo aan het eind van de dag nemen de aanvalletjes weer toe en hij zakt met enige regelmaat weg. Toch is duidelijk dat hij zich veel beter voelt, want als altijd komt zijn ‘obstinate gedrag’ lekker om de hoek zetten. Bram moet altijd weer wennen als het in zijn hoofd rustiger is, en even verkennen hoe het ook alweer zit met onze grenzen.

Deze avond is Bart laat thuis. Ik eet alleen met de kinderen. En Bram is dus Vervelend. Hij eet lekker met zijn vingers (‘dat mag ik altijd op het logeerhuis’). En daarna: ‘ ik eet als een varken’, gevolgd door het feilloos imiteren van een varken (‘knor!’).

Nadat ik mijn grenzen heb aangegeven is hij Boos.

Daar is Bart die aan tafel aanschuift.

En daar gaat de deurbel, het is een meisje met een witte tas en een handvol enveloppen. “Goedenavond mevrouw, ik kom namens de stichting Blije Kaart en wij maken ernstig zieke kinderen aan het lachen’.

‘Dat komt geweldig goed uit, kom binnen!’, verwelkom ik de jongedame.

Ik doe de keukendeur voor haar open en daar zit Bram op zijn stoel, kwijlend in een diepe absence. “Daar zit een ernstig ziek kind, hij was net erg boos: maak hem maar aan het lachen!’.

Jongedame verschiet van kleur, stamelt dat dat niet de bedoeling is. Ze krijgt van mij enige toelichting op de werkzaamheden van de stichting. Een stichting die naadloos past bij een stichting als Bumblebeecards die als frauduleus te boek staat. Ik vertel haar dat zij meewerkt aan dubieuze praktijken. En dat andere organisaties die het wérkelijk goed voor hebben met de mensheid minder opbrengst hebben doordat haar Blije Kaart organisatie die opbrengsten afroomt: vooral ten bate van zichzelf en haar eigen portemonnee. En daarmee ten koste van ernstig zieke kinderen. En dat ik daar bezwaren tegen heb.

‘Nou moe’, kan het schaap nog net uitbrengen voordat ze weer vertrekt.

‘Zo’, zegt Bart, ‘dat was niet aardig….maar wel lekker!’



2 opmerkingen:

  1. Dank je Maaike!
    Na wederom een vermoeiende nacht, heb jij er voor gezorgd dat ik weer even lachend de dag in kan!

    Ik heb wel een beetje medelijden met het schaap.
    Straks kom je nog op een zwarte lijst....
    Bij dat huis kun je beter niet aanbellen,hoor! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi ik schiet spontaan heel hard in de lach. Die grijns zal ik lang op m’n gezicht houden. Geweldig verhaal. Heerlijk geschreven en wat heb je dat goed gezegd👍

    BeantwoordenVerwijderen