maandag 10 oktober 2011

Milieubewust




De rekening van gas en electra is binnen. Ik krijg ter plekke een hartverzakking, we moeten flink bijbetalen. Hoe kan dat nou? Hebben we geïnvesteerd in een zonneboiler en in panelen voor zonne-energie, krijg je dit.

Ik duik in de administratie en vind de meterstanden zoals ik die heb ingevuld. En inderdaad: op de rekening staan heel andere standen. Het probleem zit hem in het gas: dat scheelt maar liefst 1300 kuub gas!

Ik bel met Nuon, en de mevrouw legt me echt alleraardigst uit hoe dit komt. Na een lange uitleg over geschatte meterstanden, Liander, Endinet, Nuon, eens in de drie jaar echt opmeten, heb ik een ultrakort moment het gevoel dat ik het begrijp.

Kort gezegd komt het er op neer dat men de jaren daarvoor telkens een te lage meterstand heeft doorgegeven en dat is nu rechtgetrokken. Per saldo zijn we niet meer gas gaan verbruiken maar we moeten nu dokken voor de achterstand.

Ik vraag (slim!) dat dat mooi is, omdat de prijzen de laatste jaren zijn gestegen…leuk voor Nuon, want later afrekenen tegen een hogere gasprijs is dus ook in geld meer afrekenen.

Weer volgt een uitleg, en ik laat me ervan overtuigen dat wij eigenlijk ontzettend boffen omdat we nu pas hoeven betalen, want de gasprijzen zijn juist gedaald….

Aan tafel breng ik ons gasverbruik en energieverbruik toch maar eens ter sprake. Want een beetje opletten is een kleine moeite, beter voor het klimaat en beter voor de portemonnee.

Als eerste bespreken we de lampen die altijd en overal blijven branden. Ik kan er niets aan doen, maar ik hoor altijd de stem van mijn vader als ik dat zie (‘Licht uit!’). En met grote regelmaat baadt het hele huis hier in het licht, soms zelfs als er niemand thuis is. Dat hoeft niet.

Dan het gas. Eva en Femke krijgen een uitleg over de verwarming en dat wij die stoken met gas. Bart vertelt de dames dat het enorm helpt als zij de deuren van hun kamers dicht houden.

Reactie Femke:’Ja maar dan is het zo donker in mijn kamer.’

Reactie Eva (bloedserieus): ’Dan laat je toch een lichtje branden?’

Psssst: dit (te) gekke lampje heb ik voor de dames gekocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten