zondag 30 september 2012

Seksuele voorlichting



Had weer een formulierenmoment, dit keer op het logeerhuis. Speciaal gekomen om met de persoonlijk begeleidster van Bram de hele handel door te lopen, ter plekke aan te vullen en te tekenen. Handig voor haar en handig voor mij.

We lopen de bladzijden samen door.

En daar is dan opeens zo’n vraag waar ik liever helemaal niet over nadenk. ‘Heeft uw kind seksuele voorlichting gehad?’

‘Bah’, denk ik, ‘seksuele voorlichting.’

Net als veel andere ouders moet ik er niet aan denken dat mijn kinderen ooit activiteiten in die richting gaan ontplooien. Al zou ik een paar kleinkinderen op den duur wel waarderen. Maar die adopteren ze dan maar.

Dat zijn mijn gedachten bij de meiden. Maar ik ben een heul verantwoordelijke moeder, dus ik vertel ze netjes over de bloemetjes en bijtjes. Geef op geruststellende toon voorlichting over ongesteld zijn. Koop jaren te vroeg zo’n leuke kadoverpakking maandverband met gezellig meeneemblikje. We lachen samen (te) hard om onderwerpen als condooms, zoenen in het fietsenhok, tienerzwangerschappen en seksueel overdraagbare aandoeningen.

Nu Bram. In zijn hoofd een peuter/kleuter. Lichamelijk zo te zien helemaal ‘af’.

Maar: hij heeft er totaal geen belangstelling voor, laat het hele handeltje gewoon bungelen en blijft er netjes af. 

Op school heeft hij wat seksuele voorlichting gehad. Dat ging vooral om waar je wel ‘zomaar’ aan mag komen bij een ander, en waar niet. 

Na afloop van het project kreeg Bram de werkbladen mee naar huis. Naar de plakwerkjes met rode en groene handjes heb ik met studie zitten kijken. De handjes moesten geplakt worden op een tekening van een mensenlijf. Groene handjes waar je wel aan mag zitten, rode handjes waar dat niet mag. 

Bram blijkt dus hartstikke goed in rode en groene handjes plakken.

Aan deze lessen heeft Bram een zin overgehouden, die hij te onpas met ons deelt: ‘ik ben de baas over mezelf’. Oorspronkelijk bedoeld om te voorkomen dat anderen hem betasten met hun rode handjes. Maar door hem gebruikt om te voorkomen dat wij hem wassen, zijn tanden poetsen, of zijn puisten uitknijpen (jaja, daar had u vast nog nooit over nagedacht, he, hoe dat moet bij pubers als Bram. Nou, zo dus).

Ik heb de indruk dat Bram geen flauw benul heeft welk plezier hij aan een bepaald onderdeel van zijn lichaam zou kunnen beleven. In theorie. En dat hij dat dan alleen kan doen, maar ook met een ander erbij, dat is hem ook niet bekend.

En dat wilde ik vooral zo houden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten