maandag 15 november 2010

Ieder’s recht


Ik zie hem bij de kassa, zo’n magneetbordje met een spreuk erop. Op deze staat: ‘iedereen heeft recht op mijn mening!’. Ik schiet in de lach, en koop het bordje. Thuis plak ik hem op de magnetron. Eva is de eerste die het ziet, en ze begrijpt meteen waarom dat bordje er hangt! Bart bromt instemmend als hij er door Eva op wordt gewezen.

Het is waar: ik heb de onbedwingbare neiging mijn mening te geven….oprecht vanuit de bedoeling de wereld een beetje mooier te maken of mensen te behoeden voor grote rampspoed…. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik telkens weer gevraagd wordt voor allerlei inspraakklusjes. Vaak wordt dat gewaardeerd, maar helaas….lang niet altijd loopt ‘men’ over van dankbaarheid. Zoals die moeder van de school van Femke die laatst zei: ‘Als jij nu eens op de ouderavond deze punten naar voren brengt? Jij bent net als Els, de moeder van Marcel en Tom: daar heeft ook iedereen de pest aan, maar ze zegt wel altijd wat iedereen denkt’.

Zo, die zit, denk ik. Wat erg!

Erger nog is dat Bram op zijn moeder lijkt in dit opzicht. Want waar ik meestal nog kan inschatten hoe ‘mijn mening’ zal worden ontvangen, of die mening zo kan inkleden dat mensen niet meteen op de kast zitten, mist mijn lieve zoon daar de sociale handigheid voor. En dat brengt hem (en ons) soms in een lastig parket…. Zoals die keer dat Bram op straat een bijzonder onguur typje aansprak met de woorden; ‘weet je niet dat je van sjeretten roken dood kan gaan?’. Of zijn verklaring aan de buurman dat hij de nieuwe heg heel mooi vindt, maar ‘mijn moeder vindt hem heel lelijk’. Of het aanspreken van een andere buurman op het feit dat hij 3 honden heeft die ‘ontzettend blaffen! En dat het heel raar is om 3 honden te hebben!’

En dat stemt me tot nadenken: Bram praat best goed en wordt vaak voor ‘beter’ aangezien. Mensen reageren daarom soms best fel op zijn uitspraken. En dat levert af en toe behoorlijke problemen op voor Bram, hij heeft regelmatig aanvaringen met mensen die hem ietsje te serieus nemen…

Arme jongen, viel de appel maar wat verder van de boom… Mijn voornemen is eens wat minder aan ‘ieder’s recht op mijn mening’ toe te geven, tenminste… .als Bram in de buurt is, dan….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten