donderdag 10 februari 2011

Reservaat




Zoals eerder in dit blog besproken is in ons land de geldende norm dat iedereen 'mee moet doen in de samenleving'.

En ja, als burger van deze samenleving vind ik dat natuurlijk ook. Iedereen moet kunnen meedoen, we hebben dat in onze grondwet immers ook met elkaar afgesproken! Je geloof, huidskleur, of je man of vrouw bent, of je geen benen hebt, of maar eentje, of gewoon twee en een scheve neus: het maakt niet uit, iedereen hoort er in onze samenleving bij.

Maar de laatste tijd lees ik na die zin steeds vaker: ‘de burger moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen’. Met andere woorden, de burger moet zélf zijn/haar broek op houden.

In principe vind ik dat allemaal ook. Maar sinds ik in Andersland kom, ken ik mensen die dat niet kunnen. Die echt niet mee kunnen doen in de samenleving. En die al helemaal niet zelf hun broek kunnen ophouden. Sterker nog: die broek vaak niet eens zelf kunnen pakken en aantrekken!

In toenemende mate krijg ik daarom moeite met die kreet: meedoen in de samenleving. Vooral ook omdat dit in de huidige tijd de argumentatie lijkt te zijn om te bezuinigen op de zorg voor de meest kwetsbare mensen in ons land.

En vooral ook omdat ik de heer Ton Elias van de VVD in een radio-programma over de bezuinigingen in het speciaal onderwijs hoor zeggen dat ‘kinderen terug moeten naar een gewone klas, en uit het ‘reservaat’ moeten komen’.

Reservaat! Hoe krijg je het uit je strot!

Hoe respectloos kun je zijn!

En ook: hoe dom!

Maar ook: hoe machtig…

Want dat maakt me bang en verdrietig: de wetenschap dat dit soort mensen wel gaan beslissen over de toekomst van onze kinderen…




In het radioprogramma Spijkers met Koppen debatteren dhr. Elias (VVD) en dhr. Dijsselbloem (PvdA) over de plannen van minister Bijsterveldt om te bezuinigen in het Speciaal Onderwijs. Tijdens dit debat worden de beide epilepsie-scholen specifiek aangehaald. Het debat is te beluisteren op http://omroep.vara.nl/Uitzending-gemist.uitzending_gemist.0.html?&aflID=12110044&cHash=c5cbf25d970adcff08f8d10027c43645  en start na ca. 1:18:00 (op 2/3 van het programma) en duurt 10 minuten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten