woensdag 1 december 2010

Muziek in Andersland

Een verblijf in Andersland doet veel met een mens, heel veel. Dat geldt ook voor de werking van zintuigen, blijkt.

Zo werken mijn oren anders dan toen ik nog alleen maar een paspoort had van de Gewone Wereld. Sinds mijn aankomst in Andersland heeft muziek die ik normaal gewoon zou aanhoren een direct effect op mijn hart en mijn ogen.

Zo was ik afgelopen donderdag bij een prachtig concert van Leoni Jansen, hier in Hoofddorp. Samen met een vriendin, ook Andersmoeder, en met haar Anderschoonmoeder. Het was leuk, gezellig, muzikaal, prachtig.

Maar toen kwam dat éne liedje, voor mij onbekend, met de titel Faultlines, wat ‘breuklijnen’ betekent.

Leoni zong:
Have you ever held something
until your hands were aching?
And then let it go and watched it fall
and listened to it breaking?

Heb je ooit iets zo vastgehouden
Dat je handen er zeer van deden?
En heb je het toen losgelaten en gekeken hoe het viel?
En geluisterd hoe het brak?

En ja, ik kon er niets aan doen, maar ik had opeens het gevoel dat het over ons ging, over alle strijd met en voor Bram, die wij hebben verloren.

Dit keer dus rechtstreeks naar mijn ogen en naar mijn bloedend hart….


Cover van Karine Polwart
Kon op youtube alleen deze uitvoering vinden van Polwart zelf (let niet op het dansje): http://www.youtube.com/watch?v=YF-HJ-IZI_c

Geen opmerkingen:

Een reactie posten