maandag 21 maart 2011

Verjaardag



Vandaag is Femke jarig, ze is 10 jaar geworden! Gisteren hebben we het al gevierd, omdat maandag zo’n ongezellige (en hier een heel drukke) dag is.

Bram is ook (obsessief) bezig met het thema ‘verjaardag’.

De gehele vorige week hebben wij ieder vrij moment besteed om te bespreken hoe het nu moet met zijn eigen verjaardag! Hij heeft ijverig geknipt in de gidsen van Intertoys en Playmobil.

We hebben voor hem de woorden  ‘brandweerkazerne’, ‘graafmachine’en ‘dartbord’ geschreven, en die heeft hij met grote blokletters op het verlanglijstje bij de uitgeknipte en opgeplakte plaatjes van de brandweerkazerne, graafmachine en dartbord gezet.

De verlanglijst hangt nu aan het prikbord in de keuken.

Na schooltijd zitten we lekker aan de thee met taart. We bespreken nu hoe Bram’s feestje zal verlopen. ‘Ik ga 3 jongens uitnodigen uit Joris’ klas en 5 uit mijn klas’.

Bram glundert bij de gedachte.

Ik moet nu al zuchten, dit jaar met 9 jongens naar de bowlingbaan! Poeh!

Dan valt Bram’s oog op zijn verlanglijst. In zijn hoofd rijpt een nieuw plan….

‘Ik ga zo direct met Maartje naar het dorp. Op de fiets. En daar ga ik de graafmachine kopen. Van mijn zakgeld.’

‘Nou, Bram, dat denk ik niet, hoor’, probeer ik er tegen in te brengen. ‘Femke is vandaag jarig, jij niet, dat duurt nog een dikke maand. En: je hebt geen geld’.

Het eerste hoort hij niet, het laatste wel. Het volgende moment stampt hij naar zijn kamer, en keert daar zijn spaarpot om. ‘Ik heb wel honderd!”, roept hij.

Tja, besef van geld….. Een munt ter waarde van 1 euro is veel en veel minder waard dan 20 muntjes van 5 cent…. Zo werkt dat in zijn brein. En om hem een plezier te doen, wordt het zakgeld ook altijd in zo klein mogelijke eenheden uitgekeerd. Vandaar dat zijn spaarpot misschien zelfs wel ‘vijfhonderd’ bevat!

Maartje weet hem met stevige hand op andere gedachten te brengen. Ze gaan fietsen, en nemen limonade mee. En ze gaan naar het bos en niet naar het dorp.

Bram vertrekt heel heel boos, maar kalmeert gelukkig onderweg.

Bij het avondeten is het zowaar rustig en gezellig. Femke is echt jarig!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten