zaterdag 29 december 2012

Date




Als Bram van school thuiskomt, zit Eva thee te drinken met twee klasgenootjes. Bram ziet met zijn kennersblik meteen dat dit twee heel erg leuke meisjes zijn. 

En voor ik het door heb, heeft hij ze uitgenodigd om mee te gaan naar de bioscoop. 

En voor de dames het door hebben, hebben ze al ‘ja’ gezegd.

Bram vergeet van alles, maar het ‘ja-woord’ van deze dames zal hij zeker niet vergeten. Dat bespreek ik nadrukkelijk met de dames als Bram even weg is. Maar Eva en haar vriendinnen willen echt met hem naar de bioscoop. ‘Geen probleem, hoor.’

Zo komt het dat Bram een ‘date’ heeft. Met maar liefst drie dames tegelijk. Dames die niet jaloers zijn op elkaar. Welke jongeling doet hem dat na?

Bram heeft dit uitje verdiend door tien ochtenden netjes op te staan. Elke dag weer is het weer een gedoe, een boze Bram, die ‘ga uit mijn kamer’ (en meer…) roept, een gehoop getrek en geduw, met als letterlijk ‘go – no go punt’: een taxi die om 8.06 voor de deur staat.

Meneer slaat als een blad aan de boom om bij het aanbod om een beloningskaart bij te houden. Voor elke geslaagde ochtend wordt een hokje gevuld met een sticker van K3. De beloning is een uitje naar de nieuwe K3film ‘Bengeltjes’, oorspronkelijk alleen met Eva maar nu dus met drie dames.

Op de dag na kerst is het zover. Ik heb vier kaartjes gereserveerd voor de film van K3, om half elf ’s ochtends.

Bram heeft al dagen voorpret. Hij heeft van hele lieve mensen een nieuwe tweedehands laptop gekregen, die vanzelf op youtube uitkomt. En met wat hulp van ons heeft hij al een aantal stukjes van de film bekeken. Zo weten we allemaal al dat er een kussengevecht in voor komt. En iets met snorren. En iets met kleine nichtjes en dikke billen.

Op tweede kerstdag lopen de spanningen hoger op. Hij informeert of hij nog ‘spuitbusdeo’ heeft. Om kwart voor één ’s nachts staat hij naast mijn bed, hij kan niet slapen. Ik breng hem terug, hij verklaart dat hij ‘blij zenuwachtig’ is.

Aan het ontbijt nemen we het draaiboek nog even door met Bram.
-          hij gaat thuis naar het toilet;
-          ik breng hem met de auto weg, Eva gaat op de fiets;
-          ik koop de kaartjes en daarna voor iedereen iets te eten en te drinken;
-          ik zet Bram in de zaal, en ga dan weg, boodschappen doen in de buurt;
-          Bram blijft netjes op zijn stoel zitten, hij gaat niet naar het toilet en in de pauze is er geen mogelijkheid iets te eten of te drinken te kopen;
-          na afloop belt Eva mij en kom ik hem weer halen;
-          Bram gaat heeeeeel goed luisteren naar Eva!

Daar gaan we dan, Bram in een walm van spuitbusdeo en aftershave. Op het muurtje voor de bioscoop wachten we op de dames. Bram geeft zowat licht. Het draaiboek verloopt geheel volgens plan. Behalve dan als Bram in de pauze toch opstaat, ziet dat de andere kinderen (gemiddeld 6 jaar) tikkertje doen, en hij het verzoek doet om met zijn gezelschap verstoppertje te spelen. Maar ook dat loopt goed af.

Even voor twaalf uur gaat de telefoon. De bioscoopgangers komen stralend naar buiten. Eva gaat met haar vriendinnen lekker nog even de stad in.

En Casanova zelf? Die laat zich buitengewoon tevreden naar huis rijden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten