‘Maar jullie hoeven alleen maar
even Bram’s naam, de datum en tijd, en de reden voor het verzoek aan te geven!’
De klassenassistente van
Bram schiet behoorlijk uit haar slof bij onze mededeling dat wij dit nieuwe
formulier niet mee naar huis hoeven, en bovenal: dat we het formulier ook nooit
zullen gebruiken.
Op de jaarlijkse ouderavond
aan het begin van het schooljaar is dat jaar als altijd ruim de tijd ingeruimd
voor het bespreken van een groot aantal formulieren (bijvoorbeeld: wel/niet op de
foto, medicatiegegevens, aanvalsgegevens) en procedures (bijvoorbeeld: bij wie
moet je wezen voor wat).
Vanaf dat jaar was er een aanvulling
op de stapel formulieren, namelijk een formulier waarmee permissie dient te worden
aangevraagd om met je kind naar de dokter te gaan. Een week van te voren in te
leveren bij de schoolleiding.
‘Ik doe dit niet’, meld ik,
reagerend vanuit mijn ruggenmerg. ‘Dit is een school voor zieke kinderen, die
moeten nu eenmaal naar de dokter. Ik meld aan de juf dat hij naar de dokter is,
en dat is dat.’
De klassenassistente wordt
witheet. In de klas valt een gespannen stilte.
Klassenassistente kijkt vertwijfeld
naar Bart.
Bart bromt: ‘Natuurlijk
niet.’
Klassenassistente wordt nu
echt pislink, ze sist en briest.
Klassenassistente en wij
waren al ‘geen vrienden’. Dit was het moment dat dat veranderde in ‘aartsvijanden’.
Formulieren bestaan in
soorten en maten. En als je kind in Andersland woont, komen ze vanzelf, en in
groten getale tot jou, de Anderslandouder.
Sommige formulieren hebben
een duidelijk nut. Ze horen bijvoorbeeld bij een aanvraagprocedure.
Bijvoorbeeld voor het schoolvervoer, voor hulpmiddelen die je bij de gemeente
moet aanvragen, of bij het UWV, of bij de zorgverzekering. Sommige formulieren
horen bij het achteraf verantwoording afleggen, bijvoorbeeld voor de
bestedingen van het PGB. Soms dient een formulier om duidelijk te maken waar de
verantwoordelijkheid van de ander begint en eindigt, op zich logisch.
Ik vul al die formulieren
meestal braaf in. Maar ik heb me in de loop der jaren wel aangewend om kritisch
te kijken of
- ik aan de desbetreffende instantie de gevraagde gegevens niet al eerder heb verstrekt;
- het formulier niet vooral dient om iemand aan het werk te houden;
- het geen ‘onzinformulier’ is.
In de gevallen 2 en 3 doe ik
net of ik het formulier helemaal niet gekregen heb.
Gek genoeg hoor je er vaak niets meer over.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten