woensdag 20 maart 2013

Bram zegt sorry




Bram heeft moeilijk verstaanbaar gedrag. Dat is een terugkerend thema op school, logeerhuis en thuis.

In de besprekingen over Bram noemen wij dit eufemistisch ‘het omgaan met teleurstellingen’.

Bij ‘omgaan met teleurstellingen’ hoort een pakket maatregelen. Alles valt of staat met voorbereiding. Voorbereidingen door ons dus, niet door Bram.

Om te beginnen is het van belang te voorkomen dat er verwachtingen ontstaan die zouden kunnen uitmonden in teleurstellingen.

Handig daarbij is om van te voren te bedenken welke verwachtingen meneer kan hebben in een bepaalde situatie. Kennis van Bram en kennis van de situatie ter plekke is noodzakelijk.

De verwachtingen en de bijbehorende (on)mogelijkheden dienen expliciet te worden benoemd richting Bram. Er moet dui-de-lijk ge-commu-ni-ceerd worden met Bram.

Handig is ook een inschatting maken ‘van de kans dat dit vandaag een succes wordt’.

Bij boodschappen doen wil hij bijvoorbeeld graag elke keer gaan koffiedrinken. ‘Zomaar’ naar huis gaan na het aanschaffen van de daagse boodschappen, resulteert zonder voorbereiding in een fikse scene, waarbij een knalrood hoofd nog het kleinste probleem is.

Mocht het ontsporen, dan is de kunst de situatie zo om te buigen dat je de plek des onheils zo snel mogelijk, en met zo min mogelijk schade aan omstanders en locatie, kunt verlaten. Het meebrengen van een rolstoel, met borst- en beenfixatie en tafelblad, is een oplossing. Nu alleen nog eventjes die tegenstribbelende, broodmagere, en vooral hele lange, vent erin proppen. Maar geloof me, onder invloed van toekijkend (en toesissend) publiek, ben je tot veel in staat.

Omkopen is toegestaan, verstandig zelfs. Het toezeggen van een beloning indien gekozen wordt voor gewenst gedrag, kan veel leed voorkomen. Puntje van aandacht is hierbij de timing. Ben je beland in het stadium waarin er een menigte naar je staat te kijken, dan is het momentum naar alle waarschijnlijkheid gepasseerd.

Een andere truuk is die van de schijnkeuze. ‘Wil jij in de rolstoel zitten en dan naar de auto gereden worden? Of wil je er zelf naar toe lopen en dan met de sleutel de deur open maken?’

Tot slot is daar de reflectie achteraf, als het uit de hand is gelopen. Leermomenten moeten optimaal benut worden, immers.

Bram heeft inmiddels geleerd ‘sorry’ te zeggen.

Dat lijkt een klein gebaar, maar er is vijf jaar hard aan gewerkt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten