In
gedachten noem ik het altijd ‘Bram-dagen’, de dagen waarin er ‘iets’ met of
voor Bram moet gebeuren. De laatste weken zijn er veel Bram-dagen.
Zo is er
dinsdag bezoek van de ergotherapeute en iemand van Atlas omdat meneer nu echt
te groot is geworden voor zijn aangepaste stoel.
Omdat dit
bezoekje bij ons thuis is, en alleen kan om één uur ’s middags, is Bram een
middagje thuis. De zon schijnt en Bram zit uitstekend in zijn vel. Een perfecte
gelegenheid om heerlijk in de tuin te spelen.
Bram zit
naast zijn boomhut, hij heeft de raampjes gezellig open gezet. Hij heeft het
gereedschap uit de hut gehaald en alle planken te voorschijn gehaald. Hij is
bezig met een bouwsel, dat naar zijn zeggen beurtelings een vlot, een
poppenkast en een boomhut moet worden. Hij timmert, boort twee accu’s leeg van
zijn boormachientje. Hij pakt (illegaal) de zaag van pappa en zaagt een stukje
hout dat hij heeft vastgeklemd in de bankschroef in de werkbank die hij ook nog
op zijn verwendag heeft gekregen.
Bram is
niet te stoppen. Het is al tegen zes uur als hij moe en vies binnenkomt. Hij
heeft zelf alle gereedschap netjes in de boomhut opgeborgen.
Ik geniet
zo van deze middag!
Wat zou het
leven toch simpel zijn als Bram geen aanvallen meer had. Met de rest van de
handicaps zou ik best kunnen leven.
Het
dagdromen duurt niet lang. Bram heeft aan tafel al een gemene valaanval,
gelukkig knalt hij dankzij zijn hesje niet op tafel. Hij knapt voor onze ogen
af.
Om 2 uur in
de nacht heeft hij een grote aanval, gevolgd door een urenlange reeks schokken.
Hij ligt bij ons in bed, we doen geen oog dicht. Als de wekker gaat, verklaart
Bart dat hij een dag niet naar zijn werk gaat, dat het zo niet gaat. Dit soort
nachten hebben we vaker, maar nu is het gewoon een keer te veel. Gelukkig kan
hij veel werk vanaf huis doen, iets wat overigens vandaag niet zal lukken,
vanwege de problemen met Vodafone.
Bram ziet
meteen de voordelen: nu kan pappa mee naar de paasbrunch op school! ‘Kun jij
tegen winnen en verliezen, pap?’, vraagt Bram. Wij begrijpen van Bram dat er
bingo gespeeld zal worden.
En zo gaan
wij, Bart, Bram en ik, om 11 uur naar school. Als we aankomen rijden, zien we
de kinderen spelen op het schoolplein. De juffen willen op Bram aflopen, maar
dan krijgt Paul een aanval, gelukkig is het snel over.
Bram loopt
het plein op, ik zie hem geleund staan tegen een paal. Hij praat met Jan, een
klasgenoot met ook een helm op. Ik wil wel eens horen wat de heren elkaar te
vertellen hebben, dus ik ga op gehoorsafstand staan.
Jan: ‘Bram,
wij hebben de klas versierd! Er zijn twee grote tafels met onze werkstukken
erop!’
Dan heeft
Bram een aanval, zijn hoofd valt voorover, er loopt wat kwijl uit zijn mond.
Jan kijkt naar Bram en wacht. Dan streelt hij Bram heel zachtjes in zijn nek,
terwijl hij Bram roept. Hij tilt Bram zijn kin op. Het is zo’n liefdevol
moment, zo geweldig om te zien dat Jan zo zorgzaam is voor Bram. Als Bram weer
bij is, vervolgt Jan zijn enthousiaste verhaal.
Dan mogen
we naar binnen. De klas ziet er geweldig uit! Twee lange tafels zijn er voor
ons gedekt. Iedereen heeft iets te eten of te drinken mee genomen. De tafels
zijn versierd met zelfgemaakte paasstukken, er is echt veel werk verricht.
Als het
eten op, is gaan we paasbingo doen. Juf legt alles nog een keertje uit.
Iedereen krijgt een stripje met 5 paasplaatjes erop. Als de juf jouw plaatje
ophoudt, mag je het plaatje afdekkken met een houten eitje. Het spel is heel
spannend voor de kinderen. Wie bingo heeft mag namelijk een prijsje uitzoeken.
En dan kan het gebeuren dat iemand anders eerder een prijs heeft dan jij. Je
kunt dus ‘winnen’ maar ook ‘verliezen’. Hoe je daarmee moet omgaan is
uitgebreid geoefend in de klas.
Het gaat
heel erg goed, en iedereen wint uiteindelijk een prijs. Er valt geen enkele
wanklank. Dat lijkt simpel, maar de juffen hebben hier heel hard aan gewerkt. En
de kinderen hebben heel erg hun best gedaan.
Hoe ze
hun best hebben gedaan, blijkt als ik Tim tegen de juf hoor zeggen: ‘dank je
wel, juf, dat jij me hebt geholpen weer rustig te worden.’ Dan blijkt dat Tim
heel erg graag het fotolijstje had willen hebben, dat Bram uiteindelijk heeft
gekregen. Hij heeft dat rustig laten gebeuren, Tim kan dus tegen ‘verliezen’.
Juffen en
kinderen uit Bram’s klas: jullie zijn allemaal echte kanjers!
Hero, Mariah Carey: http://www.youtube.com/watch?v=0IA3ZvCkRkQ&ob=av2n
Hero, Mariah Carey: http://www.youtube.com/watch?v=0IA3ZvCkRkQ&ob=av2n
Geen opmerkingen:
Een reactie posten