donderdag 26 april 2012

Kikker is verliefd




Als ik van een vergadering thuiskom, staat Bram in de gang. Samen met onze lieve pgb-hulp Maartje. Als hij mij ziet, zegt hij vlug: ‘Er is iets gebeurd. Op school. Maar ik zeg niet wat.’ Meteen draait hij zich om, rent weg en slaat zijn kamerdeur hard dicht.

Boven mijn hoofd tekent zich een levensgroot vraagteken af. Mijn hersenen draaien op volle toeren. Ruzie gehad met iemand? Weggelopen? Aanval?

Maartje zit mijn verwarde gezicht en vertelt dat het iets fijns is, om er dan achter haar hand aan te voegen: ‘Bram heeft een vriendinnetje, maar ik mag het je niet vertellen.’

Dat is groot nieuws. Mijn zoon van bijna 17 jaar heeft een vriendinnetje…. Leuk! Verwarrend!

Bram ontwijkt mij en wil me niets vertellen. Maar een vol uur later staat hij opeens toch voor me, in zijn hand een velletje papier. Daarop een tekst die Maartje van Bram moest opschrijven. 


‘Kom maar eens mee’, zegt hij. Bram loopt voor me uit de trap op, boven gaat hij op het logeerbed zitten, ik moet naast hem komen zitten.

‘Lees maar voor’, zegt hij met trillende stem.


Ik lees de brief hardop voor. Er staat:
‘Saskia heeft het uitgemaakt. Ik moest heel lang zoeken. Ik ben nog steeds Saskia’s vriendje. Eindelijk heb ik een meisje uit mijn klas gevonden. Die wil mijn nieuwe vriendinnetje zijn. Ze heet Marleen.’

Bram vertelde een tijd geleden telkens over Saskia. Hij vond haar leuk. Ik vroeg Bram of hij mij ook leuk vond, maar nee, hij vond mij lief. Zijn zusjes, oma, de oppassen: wij zijn allemaal lief, alleen Saskia was leuk.

Toen Saskia haar been brak, was hij heel verdrietig. Een hele tijd lang was Saskia iets wat erg op een vriendinnetje lijkt. Maar op een dag kwam Bram thuis en zei terloops dat Saskia nu een ander vriendje had. En dat hij daarom op het schoolplein alle meisjes had gevraagd om zijn vriendinnetje te worden, maar dat niemand dat wilde. Ik werd daar een beetje treurig van.

Nu ben ik echt geraakt, nu is het wel gelukt. En zijn gevoelens zijn heel erg echt, hij is erg zenuwachtig, krijgt geen hap door zijn keel. Maar als pappa het ook weet, gaat het weer beter.

Dit is het moment om Bram het boek te geven dat ik eigenlijk voor zijn verjaardag had gekocht. Het heet ‘kikker is verliefd’. Bram is er heel erg blij mee, ik krijg een dikke kus.

Voor het slapen gaan lezen Bram en ik in het nieuwe boek. Het verhaal begint er mee dat kikker zich heel raar voelt, hij is blij en verdrietig tegelijk, zijn hart klopt heel snel en hij kan niets eten.

Bram en ik bespreken hoe dat bij hem zit. Bram voelt zich ook raar, zijn hart klopt ook snel. En hij kan ook niet eten. Alleen is hij niet ‘blij en verdrietig’, maar juist ‘blij en gelukkig’.









Kikker is verliefd, Max Velthuis.
Kikker is verliefd op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=NDpr8M6kU6s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten