De klas van
Bram is helemaal versierd in Paassfeer. Alle tafels zijn aan elkaar geschoven,
zodat er een hele lange tafel is ontstaan. Daar overheen een gele loper. Er is
gedekt voor achttien personen. Zeven kinderen, twee juffen, acht ouders en een
klein broertje.
Het is weer
tijd voor de jaarlijkse paasbrunch. Daarbij zijn de ouders van harte welkom.
Altijd gezellig.
Omdat het
hier een klas betreft met ‘structuurbehoeftige kinderen’ doen we alles precies
zo als vorig jaar. En als het jaar daarvoor. En het jaar daarvoor.
Ook ik heb,
precies als vorig jaar, en het jaar daarvoor, en het jaar daarvoor, eieren
meegenomen. Hard gekookt en versierd.
Juf legt
alles nog een keertje uit. Op het bord hangen de picto’s in de juiste volgorde,
duidelijkheid voor alles.
We beginnen
met de lunch. Bram zit naast me en eet vier zachte puntjes met kipkerriesalade.
Ik schaam me een beetje, want omdat ik kerrie niet lekker vind, heb ik mijn
broodmagere schat dit zijn leven lang ontzegd. Wie weet was hij wel goedgevuld
als ik die salade voor hem had gekocht.
Dan gaan we
naar buiten, even luchten.
Daarna
leest juf Thea het verhaal van Florrie voor. Florrie is een arrogante kip, die
neerkijkt op de andere kippen. Juf Eline maakt er de ondersteunende gebaren
bij. Aan het eind heeft Florrie haar lesje geleerd, want haar eieren zien er
precies zo uit als die van de andere kippen. De hele klas luistert aandachtig.
Even lijkt
het er op dat Bob in een aanval zal schieten. We wachten allemaal tot juf Eline
hem heeft geholpen. Gelukkig zet de aanval niet door.
En dan is
het eindelijk tijd voor de paasbingo. Juf heeft speelkaarten gemaakt, met
verschillende plaatjes die met pasen te maken hebben. Als ze een plaatje trekt
wat jij ook hebt, dan mag je er een gefiguurzaagd eitje op leggen.
Dit spel,
dat we altijd spelen, is een echte hit. Vooral ook omdat er echte prijsjes te
winnen zijn. Die staan op een aparte tafel: bellenblaas, paaskaarsjes,
chocolaatjes, en twee fotolijstjes.
Dit
onderdeel van de festiviteiten vraagt veel voorbereiding. Want het kan gebeuren
dat iemand anders het prijsje pakt dat jij had willen hebben. De juffen hebben
(wederom) een toneelstuk opgevoerd, over hoe het niet moet (gillen, wegrennen,
boos worden). En een toneelstuk over hoe het wel moet (blij kijken, rustig
blijven).
Daar heeft
de vader van Lisa bingo. Hij mag een prijsje uitzoeken. Het wordt: ….. het rode
fotolijstje.
Bob springt
overeind. Juf roept meteen bezwerend: ‘Dit hebben we geoefend, Bob!’ Bob zakt
weer op zijn stoel.
Even later
heeft Bob bingo, hij pakt het zwarte fotolijstje. Nu hoor ik Bram
tandenknarsen. Hij zegt: ‘Die moet ik nodig hebben voor mijn kamer!’ Maar ook
hij beheerst zich.
En dan
heeft Bram eindelijk ook bingo. Hij loopt door de klas naar de prijsjestafel.
Hij lijkt heel rustig. Maar als hij bij Bob is, grist hij in een oogwenk het
fotolijstje van Bob’s tafel.
Vanaf nu speelt een en ander zich in
slow motion af, dus langzaam lezen.
Bob springt
van zijn stoel. Hij verheft zijn 1 meter 70 en pakweg 90 kilo. Zijn mond gaat
open, en hij gilt. Zijn armen gaan opzij. Het volgende moment hangt juf Thea
aan zijn linkerarm, en juf Eline aan zijn rechterarm. Juf Thea roept
vertwijfeld: ‘Dit hadden we toch geoefend! Dit hadden we geoefend!’
Bram rent
door de klas en wordt in de andere hoek tegengehouden door mij. Ik hang aan
zijn arm, en roep: ‘Bram, stop! Stop! Geef dat lijstje hier!’.
Bram hangt
nu in een hoek voorover. De arm waar ik niet aan hang, steekt in de volle
lengte in de lucht. In zijn hand het fotolijstje. Ik zie het in gedachten kapot
vallen. Ik kan niet tegelijkertijd Bram in bedwang houden en het lijstje
pakken, maar ik probeer het toch.
Daar komt
de moeder van Lisa aan. ‘Wat kan ik doen!’, roept ze.
‘Pak het
lijstje!’, roep ik.
De moeder
van Lisa pakt het fotolijstje. Bram rukt zich los, en rent naar de gang. ‘Ik
moet naar de uitslaapkamer! Ik moet naar de uitslaapkamer!’, gilt hij.
Bram stort
zich in het slaapkamertje op bed. Juf Thea gaat met hem mee, en trekt de deur
dicht. Ik ga de klas in, en weet even niet of ik moet lachen of huilen. Ik
besluit tot het eerste.
Bob is
gekalmeerd, maar kijkt nog steeds heel erg boos.
Na twintig
minuten is Bram wat gekalmeerd, en zit iedereen weer op zijn stoel. We gaan
gewoon verder, alsof er niets is gebeurd.
In de
nieuwsbrief van vandaag blikt juf terug op de paasbrunch ‘Dit schooljaar waren
de fotolijstjes erg populair en daar waren er maar twee van…..dit was best
moeilijk voor de leerlingen. We zagen dat het leren omgaan met teleurstellingen
en boosheid een belangrijk leerpunt blijft.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten